loading...

لایف استایل

بازدید : 56
دوشنبه 26 ارديبهشت 1401 زمان : 18:03

ویژگی کودکان لجباز سه ساله
این مساله که کودک شما بر روی دست یافتن به خواسته‌هایش پافشاری می‌کند به این معنا نیست که لجباز است زیرا یک خط باریک بین لجباز بودند و مصمم بودن وجود دارد که در ادامه به برخی از رفتارها و ویژگی‌های کودک لجباز اشاره می‌کنیم:

کودکان لجباز بسیار باهوش و خلاق هستند.
درباره هر چیزی سوال می‌پرسند و معمولاً سوال پرسیدن آنها با تمایل برای سرکشی اشتباه گرفته می‌‌شود.
دوست دارد دیگران به او گوش بدهند و انتظار دارد مورد تایید قرار بگیرد و این امر باعث می‌شود مدام خواستار جلب توجه شما باشد.
به شدت منفعل است.
به سرعت و مدام عصبانی می‌شود و قشقرق به پا می‌‌کند.
دارای ویژگی‌های یک رهبر است و معمولاً رئیس مآبانه به نظر می‌رسد.
هر کاری را با سرعت و طبق میل خودش انجام می‌دهد.
به هر ندایی که از قلبش می‌شنود گوش می‌دهد و توجهی به خطرناک بودن آن یا زیر پا گذاشتن قوانین ندارد.

مشکلاتی که در ارتباط با کودکان لجباز سه ساله مطرح می‌شود
لجبازی کودکان
داشتن یک کودک لجباز و کنار آمدن با او به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و در صورتی که شما به عنوان پدر و مادر این کودک نتوانید یک راه حل فوری و مناسب را پیدا کنید هر روز با یک بحث و جدل جدید مواجه خواهید شد. شما می‌توانید اطلاعات خوبی را در خصوص نحوه کنترل رفتار یک کودک لجباز جمع آوری کنید و چالش‌هایی که در طول روز با آن مواجه هستید را به حداقل برسانید. در همه شرایط نظم دادن به یک کودک لجباز جواب نمی‌دهد و گاهی اوقات کمک گرفتن از مشاور می‌تواند بسیار ضروری باشد.

داد و بیداد کردن در هنگام غذا خوردن
اکثر کودکان برای غذا خوردن و داد و بیداد می‌کند این مسئله در خصوص کودکان لجباز شدیدتر است. در این شرایط کمی مرموز بودن بد نیست و بهتر است حجم غذای کودک خود را کم کنید و در طول روز چند مرتبه به او غذا بدهید و اجازه بدهید هر چیزی که بیشتر دوست دارد بخورد را امتحان کند. شما می‌توانید با استفاده از دستور تهیه غذاهای جدید و خلاقانه و استفاده از مواد خوراکی مختلف غذاهای جذاب را برای فرزند خود تهیه کنید. همچنین سعی کنید از فرزند خود در هنگام انجام کارهای منزل از قبیل چیدن میز کمک بگیرید. شما می‌توانید با جایزه دادن به او مانند یک دسر خوشمزه برای تمام کردن غذایی که جلویش گذاشته بودید او را تشویق کنید.

از چه سنی آموزش مهارت‌های روزمره را به کودکان شروع کنیم؟
لجبازی در پوشیدن لباس مناسب
در برخی موارد کودک شما دوست دارد لباس را بپوشد که اصلاً برای یک موقعیت خاص یا فصلی که در آن قرار دارید مناسب نیست. یک راه حل مناسب برای خاتمه دادن به این مشکل این است که لباس‌های کودک خود را دسته بندی کنید و هر دو هفته یک بار آنها را عوض کنید و لباسی که برای فصلی که در آن قرار دارید مناسب نیست را کنار بگذارید تا به این ترتیب بحث و جدلی کمتری به وجود بیاید. هر موقع که می‌خواهید فرزندتان لباسش را عوض کند بهتر است دو یا سه لباس مختلف را در اختیار او قرار بدهید تا حق انتخاب بیشتری داشته باشد. در این شرایط شما او را خوشحال می‌کنید زیرا میداند که حق انتخاب دارد و شما نیز عصبانی نخواهید شد.

لجبازی در ساعات خواب
با فرا رسیدن زمان تعیین شده برای خواب، کودک شروع به دویدن در اطراف منزل می‌کند و سعی می‌کند آدرنالین بیشتری ترشح کند تا به ‌راحتی خوابش نبرد. به این ترتیب بهتر است ۳۰ دقیقه قبل از خاموش کردن چراغ یک آهنگ ملایم را پخش کنید و نور اتاق را کمتر نمایید، تلویزیون را خاموش کنید و لباس خواب راحتی تن فرزند خود کنید. در صورتی که فرزند شما تمایلی به پوشیدن لباس خواب نداشت لباسش را با یک لباس راحت تر عوض کنید. قبل از آنکه فرزند خود را به اتاق خواب بفرستید می‌توانید کمی با او حرف بزنید به عنوان مثال از او بپرسید که آیا دوست دارد درباره روزی که پشت سر گذاشته است با شما حرف بزند؟ آیا روز خوبی داشته است یا خیر. داشتن کودک لجباز چیز بدی نیست در حقیقت موارد متعددی از کودکانی دیده شده است که لجباز بوده ‌اند و در آینده در عرصه زندگی فردی و آموزشی به یک فرد موفق تبدیل شدند. این گروه از کودکان کمتر تحت تاثیر دوستان خود برای انجام دادن کارهای اشتباه قرار خواهند گرفت. انجام دادن و دنبال کردن اصول موثر و تلاش برای درک کردن کودک می‌تواند یک مسیر طولانی برای کمک به و تبدیل شدن به فردی موفق در آینده باشد.

کنترل کودکان لجباز سه ساله: شیوه برخورد با کودک سه ساله
علت پرخاشگری کودک سه ساله
برخورد صحیح با کودک لجباز برای پدر و مادر دشوار است. در واقع چیزی به اسم کودک لجباز وجود ندارد و تنها مسئله ای که مطرح است به موضوع عدم درک کردن رفتارهای کودک ارتباط دارد. کودکان معمولاً از رفتارهای پدر و مادر خود تقلید می‌‌کنند و ممکن است شما متوجه شده باشید که کلمه ‘نه’ بارها و بارها توسط کودک شما تکرار می‌شود زیرا خود شما همیشه از این کلمه برای منصرف کردن او از انجام برخی کارها استفاده می‌کنید. در بخش زیر چند نکته مهم برای کنترل لجبازی کودکان اشاره می‌کنیم که می‌تواند کمک کننده باشد:


قبل از صحبت کردن فکر کنید
از سه سال اول زندگی کودک تحت عنوان دوران حیاتی یاد می‌‌شود زیرا مغز کودکان در حال رشد و یادگیری و ذخیره اطلاعات است تا بتواند بعد از آنها استفاده کند. ممکن است رفتارهای کودک لجبازانه به نظر برسد یا حتی دیگران تصور کنند که کودک بی ادب است اما این امر یک بخش طبیعی از فرآیند یادگیری درباره علت و معلول می‌باشد. به این ترتیب زبان و لحن صحبت کردن پدر و مادر معانی مختلفی برای کودک دارد. کودک به راحتی لحن صحبت و نحوه حرف زدن پدر و مادر را یاد می‌گیرد و شروع به تقلید کردن خواهد کرد. گاهی اوقات پدر و مادر هنگام مواجه شدن با کودک لجباز خود کنترل شان را از دست می‌‌دهند اما این به معنای اجازه داشتن برای توهین کردن و استفاده از زبان نامناسب نیست. پدر و مادر باید بتوانند به کنترل زبان و لحن حرف زدن خود بپردازند زیرا کودکان می‌توانند به راحتی لحن خوب و بد را شناسایی کنند و به همان شیوه پاسخ بدهند به این ترتیب باید پدر و مادر به زبان و نوع کلماتی که استفاده می‌کنند توجه کافی داشته باشند. در صورتی که شما در محیط منزل از زبان نامناسب استفاده کنید در واقع زمینه لجبازی و کله شقی فرزند خود را فراهم خواهید کرد. شما باید از زبان و کلمات مناسب استفاده کنید تا کودک نیز آنها را یاد بگیرد. همیشه با همه اعضای خانواده خود با عشق و احترام صحبت کنید.

اختلال نوشتن در کودکان : درمان برعکس نوشتن و پریشی نوشتار کودک
کنترل خود را از دست ندهید
پدر و مادرهایی که کودک لجباز دارند باید در هنگام صحبت کردن با او صبور باشند و آرامش خود را از دست ندهند. عصبانیت باعث می‌‌شود تمام تلاش شما طی مدت یک دقیقه از بین برود. برای کنترل کردن و رفتار مناسب با کودک لجباز باید مانند او فکر کنید و رفتار نمایید. داد و فریاد کردن هیچ کمکی به کودک شما نخواهد کرد و فقط باعث بدتر شدن شدت لجبازی او خواهد شد.

همیشه لحن پرخاشگر نداشته باشید
کودک لجباز خود را دست کم نگیرید زیرا او بهتر از هر کس دیگری شما را می‌‌شناسند و می‌‌دانند چه موقع و در چه شرایطی از خود واکنش نشان بدهد. پدر و مادرها باید بدانند که توجه بیش از حد به کودک مسائل و مشکلات آنها را حل نخواهد کرد. هر بار که شما از کودک خود بازجویی می‌کنید و سوالاتی از قبیل چه اتفاقی افتاده یا چرا ناراحتی؟ را می‌پرسید لحن پرسشگر شما به او این اجازه را می‌‌دهد که بیشتر لجبازی کند به این ترتیب هنگامی ‌که فرزند شما قشقرق به پا می‌‌کند کمی او را تنها بگذارید زیرا پس از مدت کوتاهی همه چیز به حالت عادی بر می‌گردد. مادران باید این هنر را به خوبی یاد بگیرند زیرا آنها مهربان ترین فرد خانواده هستند.

به کودک خود نشان بدهید که او را درک می‌کنید
کودکان لجباز معمولاً بسیار عاطفی و حساس هستند. آنها رفتارهای لجبازانه از خود نشان می‌دهند اما در واقع از دید و برخوردی که دیگران با آنها دارند می‌‌ترسند. پدر و مادرانی که کودک لجباز دارند باید به فرزند خود نشان بدهند که به او اعتماد و ایمان کافی دارند و هر چیزی که فرزند آنها درباره اش صحبت می‌‌کند را باور کنند. گاهی اوقات بزرگترین اشتباه پدر و مادرها این است که آنها به کودک خود اعتماد ندارند و صحبت‌های کودک خود را نادیده می‌گیرند. در صورتی که ارتباط و درک مناسبی بین شما و فرزندتان ایجاد شود می‌توانید به خوبی عواطف و احساسات و لجبازی کودک خود را درک کنید.

به رفتارهای نامناسب کودک خود واکنش نشان بدهید
منظور از واکنش نشان دادن این نیست که بر سر کودک خود فریاد بکشید اما در صورتی که فرزندتان رفتار نامناسبی را از خود نشان داد باید واکنش درستی داشته باشید. گاهی اوقات پدر و مادر بیش از حد به کودک خود عشق می‌ورزند و این مسئله باعث می‌‌شود که آنها رفتارها و عملکردهای نامناسب کودک خود را نادیده بگیرند. این رفتار پدر و مادر کودک را تحریک می‌کند به انجام کارها و رفتارهای نامناسب بپردازد. شما باید در صورت مشاهده رفتارهای نامناسب کودک خود فوراً درصدد رفع آنها اقدام کنید و اجازه ندهید آن کارهای نامناسب را در منزل یا در خارج از منزل انجام بدهد. در صورتی که شما امروز به رفتارهای نامناسب کودک خود واکنش نشان ندهید و در آینده پشیمان خواهید شد.

در مواقع لزوم از سیاست بی ‌اعتنایی استفاده کنید
کودکان لجباز این عادت را دارند که گاهی اوقات واکنش‌های نامناسب یا خشم را از خود نشان بدهند و گاهی اوقات آنقدر لجباز می‌شوند که به پدر و مادر خود گوش نمی‌دهند و عصبانیت آنها برایشان مهم نیست. هر موقعی که متوجه شدید فرزند شما در حال لجبازی کردن است سعی کنید با صحبت کردن و درخواست کردن از او برای انجام برخی کارها حواسش را پرت کنید. عشق و علاقه خود را به کودک تان نشان دهید و مهم تر از همه اینکه اهمیت بیشتری به او بدهید تا احساس کند که یک کودک خاص در خانواده است. منظور از لجباز بودن کودک این نیست که همیشه مانند یک فرد لجباز رفتار می‌‌کند بلکه منظور این است که برخی رفتارها و موقعیت‌ها باعث لجبازی او می‌شود. سیاست نادیده گرفتن واقعاً می‌تواند به شما برای خلاص شدن از لجبازی کودک کمک کند. برای پرت کردن حواس پرتی از رفتارهای لجبازانه می‌توانید از اسباب بازی‌های مخصوص ارتقاء ذهن استفاده کند.

با لبخند و برخورد مناسب کودک خود را کنترل کنید
لبخند زدن واقعا تاثیر گذار است و هنگامی‌ که شما متوجه می‌شوید که کودک تان قصد لجبازی کردن را دارد با او رفتار خاصی داشته باشید. عشق و لبخند مادر می‌‌تواند تنها مشکلی که کودک در جهان دارد را حل کند. کودکان لجباز تشنه عشق و توجه به پدر و مادر خود هستند و نمی‌خواهند که این مسئله را بیان کنند بلکه نیاز و خواسته را پشت رفتارهای لجبازانه خود پنهان می‌‌کنند. در واقع این رفتار لجبازانه یک سلاح برای کودک است و هر موقع احساس عدم امنیت داشته باشد از آن استفاده خواهد کرد. سعی کنید با کودک خود با عشق و لبخند برخورد کنید. این نکته در خصوص پدرها نیز صدق می‌کند که نشان دادن عشق و محبتی که به فرزند خود دارند برایشان دشوار است.

کلینیک کاردرمانی برای کودکان و بزرگسالان: درمان در مرکز کاردرمانی
ارتباط خوبی با فرزندتان داشته باشید
پل ارتباطی بزرگترین دلیل لجبازی کودک است. آیا می‌دانستید که تعداد زیادی از پدر و مادرها در سراسر جهان به علت خلا ارتباطی اعتماد کودکان خود را از دست می‌‌دهند. پدر و مادرها همیشه باید سعی کنند که ارتباط خوبی با فرزندشان داشته باشند و نشان بدهند که به زندگی و کار فرزند خود علاقه دارند تا ارتباط کودک با آنها بیشتر شود. با فرزند خود در خصوص چیزهای مورد علاقه اش صحبت کنید، با او بازی کنید، با هم تلویزیون نگاه کنید و کتاب بخوانید و کارهای مناسب انجام بدهید. چه چیزی در این جهان می‌‌تواند جایگزین صحبت‌ها و رفتارهای زیبای کودک شما باشد.

از بحث و جدل بی‌ فایده خودداری کنید
مهمترین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که بحث و جدل در خانواده را کنار بگذارید. بحث کردن با کودک یا در مقابل او باعث می‌‌شود که کودک ضعیف و حساس شود. داد و بیداد کردن در هنگام برخورد با کودک هیچ گونه فایده ای ندارد زیرا کودک لجباز نمی‌‌خواهد نگرش و رفتار خود را عوض کند و سرسختانه بر آن پافشاری می‌‌کند. همیشه بحث و جدل در خانواده با تاثیرات منفی بر کودکان همراه است به همین دلیل باید بحث و مشاجره را نه تنها به نفع کودک لجباز بلکه به نفع تمام کودکان خانواده کنار گذاشت.

محیط مناسبی را در منزل ایجاد کنید
ایجاد یک محیط مثبت و سراسر انرژی مثبت به کودک برای تغییر رویه لجبازی کمک خواهد کرد. همان طور که شنیده اید انرژی مثبت برای خانواده خوش شانسی و خوشبختی می‌آورد. هر کودکی که در جهان وجود دارد شایسته زندگی کردن در یک خانواده شاد است. کودکان شخصیت‌های متفاوتی دارند و بر همین اساس پدر و مادرها باید روش‌های مختلفی را برای برخورد با کودک خود اتخاذ کنند. برخی از کودکان بسیار عاطفی و حساس هستند و برخی دیگر به شدت لجباز و پرخاشگر و پدر و مادر وظیفه دارند که شخصیت کودک خود را با رفتارهای مناسب شکل بدهند زیرا با پیروی کردن از یک نگرش و رفتار مثبت می‌توان کودک را به یک فرد طبیعی تبدیل کرد.

قواعد و قوانین را مشخص کنید
نظم و قابلیت پیش بینی برای کودکان و نوجوانان اهمیت بسیار زیادی دارد و به آنها برای آشنا شدن با آنچه که انتظارش را دارند و جلوگیری از بروز رفتارهای نامناسب در طول روز کمک می‌‌کند. ایجاد قوانین و برنامه‌های روزانه و هفتگی با آنها کمک می‌‌کند بداند با چه چیزی مواجه خواهد شد. به علاوه برنامه منظم روزانه باعث بهبود رفتار کودک و موفقیت او در مدرسه خواهد شد. برنامه ای که طراحی می‌کنید را حتما اجرا نمایید. مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی می‌‌خوابد. خواب نامناسب باعث بروز مشکلات رفتاری در کودک شما خواهد شد. از سن ۳ تا ۱۲ سالگی کودکان به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند اما تعداد زیادی از کودکان در طول روز نیز به خوابیدن نیاز دارند. در صورتی که کودک شما بد اخلاق است یا رفتارهای مخرب از خود نشان می‌دهد نشانه این است که خوب نخوابیده است. در صورتی که قصد تغییر برنامه مشخص شده را دارید حتما به کودک خود هشدار بدهید اما به او اطمینان بدهید که به محض آنکه بتوانید برنامه را به روال قبل بر می‌گردانید.

ویژگی کودکان لجباز سه ساله
این مساله که کودک شما بر روی دست یافتن به خواسته‌هایش پافشاری می‌کند به این معنا نیست که لجباز است زیرا یک خط باریک بین لجباز بودند و مصمم بودن وجود دارد که در ادامه به برخی از رفتارها و ویژگی‌های کودک لجباز اشاره می‌کنیم:

کودکان لجباز بسیار باهوش و خلاق هستند.
درباره هر چیزی سوال می‌پرسند و معمولاً سوال پرسیدن آنها با تمایل برای سرکشی اشتباه گرفته می‌‌شود.
دوست دارد دیگران به او گوش بدهند و انتظار دارد مورد تایید قرار بگیرد و این امر باعث می‌شود مدام خواستار جلب توجه شما باشد.
به شدت منفعل است.
به سرعت و مدام عصبانی می‌شود و قشقرق به پا می‌‌کند.
دارای ویژگی‌های یک رهبر است و معمولاً رئیس مآبانه به نظر می‌رسد.
هر کاری را با سرعت و طبق میل خودش انجام می‌دهد.
به هر ندایی که از قلبش می‌شنود گوش می‌دهد و توجهی به خطرناک بودن آن یا زیر پا گذاشتن قوانین ندارد.

مشکلاتی که در ارتباط با کودکان لجباز سه ساله مطرح می‌شود
لجبازی کودکان
داشتن یک کودک لجباز و کنار آمدن با او به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و در صورتی که شما به عنوان پدر و مادر این کودک نتوانید یک راه حل فوری و مناسب را پیدا کنید هر روز با یک بحث و جدل جدید مواجه خواهید شد. شما می‌توانید اطلاعات خوبی را در خصوص نحوه کنترل رفتار یک کودک لجباز جمع آوری کنید و چالش‌هایی که در طول روز با آن مواجه هستید را به حداقل برسانید. در همه شرایط نظم دادن به یک کودک لجباز جواب نمی‌دهد و گاهی اوقات کمک گرفتن از مشاور می‌تواند بسیار ضروری باشد.

داد و بیداد کردن در هنگام غذا خوردن
اکثر کودکان برای غذا خوردن و داد و بیداد می‌کند این مسئله در خصوص کودکان لجباز شدیدتر است. در این شرایط کمی مرموز بودن بد نیست و بهتر است حجم غذای کودک خود را کم کنید و در طول روز چند مرتبه به او غذا بدهید و اجازه بدهید هر چیزی که بیشتر دوست دارد بخورد را امتحان کند. شما می‌توانید با استفاده از دستور تهیه غذاهای جدید و خلاقانه و استفاده از مواد خوراکی مختلف غذاهای جذاب را برای فرزند خود تهیه کنید. همچنین سعی کنید از فرزند خود در هنگام انجام کارهای منزل از قبیل چیدن میز کمک بگیرید. شما می‌توانید با جایزه دادن به او مانند یک دسر خوشمزه برای تمام کردن غذایی که جلویش گذاشته بودید او را تشویق کنید.

از چه سنی آموزش مهارت‌های روزمره را به کودکان شروع کنیم؟
لجبازی در پوشیدن لباس مناسب
در برخی موارد کودک شما دوست دارد لباس را بپوشد که اصلاً برای یک موقعیت خاص یا فصلی که در آن قرار دارید مناسب نیست. یک راه حل مناسب برای خاتمه دادن به این مشکل این است که لباس‌های کودک خود را دسته بندی کنید و هر دو هفته یک بار آنها را عوض کنید و لباسی که برای فصلی که در آن قرار دارید مناسب نیست را کنار بگذارید تا به این ترتیب بحث و جدلی کمتری به وجود بیاید. هر موقع که می‌خواهید فرزندتان لباسش را عوض کند بهتر است دو یا سه لباس مختلف را در اختیار او قرار بدهید تا حق انتخاب بیشتری داشته باشد. در این شرایط شما او را خوشحال می‌کنید زیرا میداند که حق انتخاب دارد و شما نیز عصبانی نخواهید شد.

لجبازی در ساعات خواب
با فرا رسیدن زمان تعیین شده برای خواب، کودک شروع به دویدن در اطراف منزل می‌کند و سعی می‌کند آدرنالین بیشتری ترشح کند تا به ‌راحتی خوابش نبرد. به این ترتیب بهتر است ۳۰ دقیقه قبل از خاموش کردن چراغ یک آهنگ ملایم را پخش کنید و نور اتاق را کمتر نمایید، تلویزیون را خاموش کنید و لباس خواب راحتی تن فرزند خود کنید. در صورتی که فرزند شما تمایلی به پوشیدن لباس خواب نداشت لباسش را با یک لباس راحت تر عوض کنید. قبل از آنکه فرزند خود را به اتاق خواب بفرستید می‌توانید کمی با او حرف بزنید به عنوان مثال از او بپرسید که آیا دوست دارد درباره روزی که پشت سر گذاشته است با شما حرف بزند؟ آیا روز خوبی داشته است یا خیر. داشتن کودک لجباز چیز بدی نیست در حقیقت موارد متعددی از کودکانی دیده شده است که لجباز بوده ‌اند و در آینده در عرصه زندگی فردی و آموزشی به یک فرد موفق تبدیل شدند. این گروه از کودکان کمتر تحت تاثیر دوستان خود برای انجام دادن کارهای اشتباه قرار خواهند گرفت. انجام دادن و دنبال کردن اصول موثر و تلاش برای درک کردن کودک می‌تواند یک مسیر طولانی برای کمک به و تبدیل شدن به فردی موفق در آینده باشد.

کنترل کودکان لجباز سه ساله: شیوه برخورد با کودک سه ساله
علت پرخاشگری کودک سه ساله
برخورد صحیح با کودک لجباز برای پدر و مادر دشوار است. در واقع چیزی به اسم کودک لجباز وجود ندارد و تنها مسئله ای که مطرح است به موضوع عدم درک کردن رفتارهای کودک ارتباط دارد. کودکان معمولاً از رفتارهای پدر و مادر خود تقلید می‌‌کنند و ممکن است شما متوجه شده باشید که کلمه ‘نه’ بارها و بارها توسط کودک شما تکرار می‌شود زیرا خود شما همیشه از این کلمه برای منصرف کردن او از انجام برخی کارها استفاده می‌کنید. در بخش زیر چند نکته مهم برای کنترل لجبازی کودکان اشاره می‌کنیم که می‌تواند کمک کننده باشد:


قبل از صحبت کردن فکر کنید
از سه سال اول زندگی کودک تحت عنوان دوران حیاتی یاد می‌‌شود زیرا مغز کودکان در حال رشد و یادگیری و ذخیره اطلاعات است تا بتواند بعد از آنها استفاده کند. ممکن است رفتارهای کودک لجبازانه به نظر برسد یا حتی دیگران تصور کنند که کودک بی ادب است اما این امر یک بخش طبیعی از فرآیند یادگیری درباره علت و معلول می‌باشد. به این ترتیب زبان و لحن صحبت کردن پدر و مادر معانی مختلفی برای کودک دارد. کودک به راحتی لحن صحبت و نحوه حرف زدن پدر و مادر را یاد می‌گیرد و شروع به تقلید کردن خواهد کرد. گاهی اوقات پدر و مادر هنگام مواجه شدن با کودک لجباز خود کنترل شان را از دست می‌‌دهند اما این به معنای اجازه داشتن برای توهین کردن و استفاده از زبان نامناسب نیست. پدر و مادر باید بتوانند به کنترل زبان و لحن حرف زدن خود بپردازند زیرا کودکان می‌توانند به راحتی لحن خوب و بد را شناسایی کنند و به همان شیوه پاسخ بدهند به این ترتیب باید پدر و مادر به زبان و نوع کلماتی که استفاده می‌کنند توجه کافی داشته باشند. در صورتی که شما در محیط منزل از زبان نامناسب استفاده کنید در واقع زمینه لجبازی و کله شقی فرزند خود را فراهم خواهید کرد. شما باید از زبان و کلمات مناسب استفاده کنید تا کودک نیز آنها را یاد بگیرد. همیشه با همه اعضای خانواده خود با عشق و احترام صحبت کنید.

اختلال نوشتن در کودکان : درمان برعکس نوشتن و پریشی نوشتار کودک
کنترل خود را از دست ندهید
پدر و مادرهایی که کودک لجباز دارند باید در هنگام صحبت کردن با او صبور باشند و آرامش خود را از دست ندهند. عصبانیت باعث می‌‌شود تمام تلاش شما طی مدت یک دقیقه از بین برود. برای کنترل کردن و رفتار مناسب با کودک لجباز باید مانند او فکر کنید و رفتار نمایید. داد و فریاد کردن هیچ کمکی به کودک شما نخواهد کرد و فقط باعث بدتر شدن شدت لجبازی او خواهد شد.

همیشه لحن پرخاشگر نداشته باشید
کودک لجباز خود را دست کم نگیرید زیرا او بهتر از هر کس دیگری شما را می‌‌شناسند و می‌‌دانند چه موقع و در چه شرایطی از خود واکنش نشان بدهد. پدر و مادرها باید بدانند که توجه بیش از حد به کودک مسائل و مشکلات آنها را حل نخواهد کرد. هر بار که شما از کودک خود بازجویی می‌کنید و سوالاتی از قبیل چه اتفاقی افتاده یا چرا ناراحتی؟ را می‌پرسید لحن پرسشگر شما به او این اجازه را می‌‌دهد که بیشتر لجبازی کند به این ترتیب هنگامی ‌که فرزند شما قشقرق به پا می‌‌کند کمی او را تنها بگذارید زیرا پس از مدت کوتاهی همه چیز به حالت عادی بر می‌گردد. مادران باید این هنر را به خوبی یاد بگیرند زیرا آنها مهربان ترین فرد خانواده هستند.

به کودک خود نشان بدهید که او را درک می‌کنید
کودکان لجباز معمولاً بسیار عاطفی و حساس هستند. آنها رفتارهای لجبازانه از خود نشان می‌دهند اما در واقع از دید و برخوردی که دیگران با آنها دارند می‌‌ترسند. پدر و مادرانی که کودک لجباز دارند باید به فرزند خود نشان بدهند که به او اعتماد و ایمان کافی دارند و هر چیزی که فرزند آنها درباره اش صحبت می‌‌کند را باور کنند. گاهی اوقات بزرگترین اشتباه پدر و مادرها این است که آنها به کودک خود اعتماد ندارند و صحبت‌های کودک خود را نادیده می‌گیرند. در صورتی که ارتباط و درک مناسبی بین شما و فرزندتان ایجاد شود می‌توانید به خوبی عواطف و احساسات و لجبازی کودک خود را درک کنید.

به رفتارهای نامناسب کودک خود واکنش نشان بدهید
منظور از واکنش نشان دادن این نیست که بر سر کودک خود فریاد بکشید اما در صورتی که فرزندتان رفتار نامناسبی را از خود نشان داد باید واکنش درستی داشته باشید. گاهی اوقات پدر و مادر بیش از حد به کودک خود عشق می‌ورزند و این مسئله باعث می‌‌شود که آنها رفتارها و عملکردهای نامناسب کودک خود را نادیده بگیرند. این رفتار پدر و مادر کودک را تحریک می‌کند به انجام کارها و رفتارهای نامناسب بپردازد. شما باید در صورت مشاهده رفتارهای نامناسب کودک خود فوراً درصدد رفع آنها اقدام کنید و اجازه ندهید آن کارهای نامناسب را در منزل یا در خارج از منزل انجام بدهد. در صورتی که شما امروز به رفتارهای نامناسب کودک خود واکنش نشان ندهید و در آینده پشیمان خواهید شد.

در مواقع لزوم از سیاست بی ‌اعتنایی استفاده کنید
کودکان لجباز این عادت را دارند که گاهی اوقات واکنش‌های نامناسب یا خشم را از خود نشان بدهند و گاهی اوقات آنقدر لجباز می‌شوند که به پدر و مادر خود گوش نمی‌دهند و عصبانیت آنها برایشان مهم نیست. هر موقعی که متوجه شدید فرزند شما در حال لجبازی کردن است سعی کنید با صحبت کردن و درخواست کردن از او برای انجام برخی کارها حواسش را پرت کنید. عشق و علاقه خود را به کودک تان نشان دهید و مهم تر از همه اینکه اهمیت بیشتری به او بدهید تا احساس کند که یک کودک خاص در خانواده است. منظور از لجباز بودن کودک این نیست که همیشه مانند یک فرد لجباز رفتار می‌‌کند بلکه منظور این است که برخی رفتارها و موقعیت‌ها باعث لجبازی او می‌شود. سیاست نادیده گرفتن واقعاً می‌تواند به شما برای خلاص شدن از لجبازی کودک کمک کند. برای پرت کردن حواس پرتی از رفتارهای لجبازانه می‌توانید از اسباب بازی‌های مخصوص ارتقاء ذهن استفاده کند.

با لبخند و برخورد مناسب کودک خود را کنترل کنید
لبخند زدن واقعا تاثیر گذار است و هنگامی‌ که شما متوجه می‌شوید که کودک تان قصد لجبازی کردن را دارد با او رفتار خاصی داشته باشید. عشق و لبخند مادر می‌‌تواند تنها مشکلی که کودک در جهان دارد را حل کند. کودکان لجباز تشنه عشق و توجه به پدر و مادر خود هستند و نمی‌خواهند که این مسئله را بیان کنند بلکه نیاز و خواسته را پشت رفتارهای لجبازانه خود پنهان می‌‌کنند. در واقع این رفتار لجبازانه یک سلاح برای کودک است و هر موقع احساس عدم امنیت داشته باشد از آن استفاده خواهد کرد. سعی کنید با کودک خود با عشق و لبخند برخورد کنید. این نکته در خصوص پدرها نیز صدق می‌کند که نشان دادن عشق و محبتی که به فرزند خود دارند برایشان دشوار است.

کلینیک کاردرمانی برای کودکان و بزرگسالان: درمان در مرکز کاردرمانی
ارتباط خوبی با فرزندتان داشته باشید
پل ارتباطی بزرگترین دلیل لجبازی کودک است. آیا می‌دانستید که تعداد زیادی از پدر و مادرها در سراسر جهان به علت خلا ارتباطی اعتماد کودکان خود را از دست می‌‌دهند. پدر و مادرها همیشه باید سعی کنند که ارتباط خوبی با فرزندشان داشته باشند و نشان بدهند که به زندگی و کار فرزند خود علاقه دارند تا ارتباط کودک با آنها بیشتر شود. با فرزند خود در خصوص چیزهای مورد علاقه اش صحبت کنید، با او بازی کنید، با هم تلویزیون نگاه کنید و کتاب بخوانید و کارهای مناسب انجام بدهید. چه چیزی در این جهان می‌‌تواند جایگزین صحبت‌ها و رفتارهای زیبای کودک شما باشد.

از بحث و جدل بی‌ فایده خودداری کنید
مهمترین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که بحث و جدل در خانواده را کنار بگذارید. بحث کردن با کودک یا در مقابل او باعث می‌‌شود که کودک ضعیف و حساس شود. داد و بیداد کردن در هنگام برخورد با کودک هیچ گونه فایده ای ندارد زیرا کودک لجباز نمی‌‌خواهد نگرش و رفتار خود را عوض کند و سرسختانه بر آن پافشاری می‌‌کند. همیشه بحث و جدل در خانواده با تاثیرات منفی بر کودکان همراه است به همین دلیل باید بحث و مشاجره را نه تنها به نفع کودک لجباز بلکه به نفع تمام کودکان خانواده کنار گذاشت.

محیط مناسبی را در منزل ایجاد کنید
ایجاد یک محیط مثبت و سراسر انرژی مثبت به کودک برای تغییر رویه لجبازی کمک خواهد کرد. همان طور که شنیده اید انرژی مثبت برای خانواده خوش شانسی و خوشبختی می‌آورد. هر کودکی که در جهان وجود دارد شایسته زندگی کردن در یک خانواده شاد است. کودکان شخصیت‌های متفاوتی دارند و بر همین اساس پدر و مادرها باید روش‌های مختلفی را برای برخورد با کودک خود اتخاذ کنند. برخی از کودکان بسیار عاطفی و حساس هستند و برخی دیگر به شدت لجباز و پرخاشگر و پدر و مادر وظیفه دارند که شخصیت کودک خود را با رفتارهای مناسب شکل بدهند زیرا با پیروی کردن از یک نگرش و رفتار مثبت می‌توان کودک را به یک فرد طبیعی تبدیل کرد.

قواعد و قوانین را مشخص کنید
نظم و قابلیت پیش بینی برای کودکان و نوجوانان اهمیت بسیار زیادی دارد و به آنها برای آشنا شدن با آنچه که انتظارش را دارند و جلوگیری از بروز رفتارهای نامناسب در طول روز کمک می‌‌کند. ایجاد قوانین و برنامه‌های روزانه و هفتگی با آنها کمک می‌‌کند بداند با چه چیزی مواجه خواهد شد. به علاوه برنامه منظم روزانه باعث بهبود رفتار کودک و موفقیت او در مدرسه خواهد شد. برنامه ای که طراحی می‌کنید را حتما اجرا نمایید. مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی می‌‌خوابد. خواب نامناسب باعث بروز مشکلات رفتاری در کودک شما خواهد شد. از سن ۳ تا ۱۲ سالگی کودکان به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند اما تعداد زیادی از کودکان در طول روز نیز به خوابیدن نیاز دارند. در صورتی که کودک شما بد اخلاق است یا رفتارهای مخرب از خود نشان می‌دهد نشانه این است که خوب نخوابیده است. در صورتی که قصد تغییر برنامه مشخص شده را دارید حتما به کودک خود هشدار بدهید اما به او اطمینان بدهید که به محض آنکه بتوانید برنامه را به روال قبل بر می‌گردانید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 228
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 30
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 144
  • بازدید ماه : 309
  • بازدید سال : 2471
  • بازدید کلی : 8915
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی